لطفا براي مشاهده بهتر مطالب سايت ENTERNET EXPLORER خود را به ورژن 10 يا بالاتر ارتقا دهيد يا از مرور گر GOOGLE CHROME  و يا MOZILLAاستفاده نماييد.

دانش آموزان پايه اول  نظري و دوم تجربي لطفا براي شركت در آزمون آن لاين به صفحه خود در اين وب سايت وارد شوند


السلام عليك يا أباعبدالله
وعلي الارواح التي حلت بفنائك عليكم مني جميعا
سلام الله أبدا مابقيت وبقي الليل والنهار
ولاجعله الله آخر العهد مني لزيارتكم
السلام علي الحسين
وعلى علي بن الحسين
وعلى أولاد الحسين
وعلى أصحاب الحسين


تاسوعـا و عـاشورا و راز جاودانگي

تقديم به عاشقــان سرور و سالار شهيدان حضرت اباعبدالله الحسين (ع)

 


گام هاي محرم ناگزير از رسيدن به سر منزل تاسوعا و عاشوراي حسيني است. محرمي كه با نام حسين(ع) پيوند خورده و هر يك از ايامش فكرها و دل ها را متوجه روزي مي كند كه بزرگ ترين مصائب دنيا را بهمراه دارد و با تاملي در چگونگي حوادثي كه آنزمان در كربلا اتفاق افتاد اشك غم را در سوگ برترين انسان هاي عالم جاري مي كند …

مروري بر صفحات تاريخ نشان مي‌دهد جنايت و كشتارهاي فجيع انساني در طول تاريخ كم نبوده‌اند. جناياتي كه بيان آنها مو را بر تن انسان سيخ مي‌كند. از جنايت مغول ها در نقاط مختلف خصوصاً خراسان گرفته تا كشتار سرخ‌پوستان آمريكا توسط مهاجران اروپايي و از تلفات جنگ‌هاي جهاني و حمله اتمي به هيروشيما گرفته تا كشتار در عراق و افغانستان توسط مهاجماني كه حقوق انسانها را نقص كردند. اما بسياري از آنها در لابه‌لاي تاريخ دفن شده‌اند و آنهايي هم كه گاه بيان مي‌شوند يا براي زنده نگهداشتن‌شان يادبودي ساخته شده، هيچكدام جريان‌ساز و تحول‌آفرين نيستند. حتي كشتارهاي گسترده در همين زمان‌هاي نزديك خيلي سريع به فراموشي سپرده شده است.

اما دهه ي محرم 61 هجري و تاسوعا و عاشوراي خونين آن سال هرگز از يادها نمي رود و هنوز هم كه هنوز است مسلما بسياري از شما عزيزان در هر شهر و محله اي كه در آن زندگي مي‌كنيد هيات و دسته‌اي داريد و در ايام محرم خصوصا در تاسوعا و عاشورا براي گريستن بر مظلوميت آقا اباعبدالله و تدبر و تفكر در چيستي و چرايي حركتش راهي تكيه و حسينيه اي مي‌شويد. مگر راز زنده ماندن رشادت هاي حضرت ابوالفضل(ع) در روز تاسوعا و همينطور قيام امام حسين(ع) در روز عاشورا كه يك نيم‌روز بيشتر به‌طول نينجاميد چيست؟ و چرا اين حماسه پس از 14 قرن همچنان تحول‌آفرين و انسان‌ساز است؟ اين راز ابعاد مختلفي دارد كه گرچه در اين مختصر نمي گنجد ولي در اين نوشتار تنها به گوشه اي از آنها اشاره مي كنيم …


تاسوعـا و عـاشورا و راز جاودانگي


روز تاسوعا (نهم محرم) در فرهنگ شيعه از ديرباز به عنوان روزي شناخته شده كه عزاداران و عاشقان اهل بيت(ع) ضمن بيان فضيلت هاي علمدار كربلا، به مرثيه سرايي و عزاداري براي او مي پردازند. بيان جانفشاني ها و مصيبت هاي حضرت ابوالفضل(ع) در روز تاسوعاي حسيني، باعث شده تا برخي چنين تصور كنند كه آن حضرت در روز تاسوعا به شهادت رسيده و به همين علت در اين روز عزاي سقاي دشت كربلا را برپا مي كنند در حاليكه نه تنها حضرت ابوالفضل(ع) بلكه همه ياران امام حسين(ع) در روز عاشورا جان خود را براي ياري دين خدا و امام خود فدا كردند. تاسوعا روزي است كه حسين(ع) و يارانش در كربلا توسط لشكر ابن زياد و عمر بن سعد محاصره شدند. يكي از حوادثي كه در اين روز اتفاق افتاد، امان نامه اي بود كه شمر براي حضرت ابوالفضل(ع) و برادرانش آورد ولي از آنجا كه معرفت و جوانمردي حضرت ابوالفضل(ع) براي ياري امام حسين(ع) و اهل بيت امام حرف اول را مي زد، آن امان نامه ي ننگين به تمسخر گرفته شد.


تاسوعـا و عـاشورا و راز جاودانگي


در چنين روزي بود كه به دستور عبيدالله بن زياد، لشكر مجهزي از كوفه وارد كربلا شد و در عصر روز تاسوعا بود كه حضرت اباعبدالله(ع) براي ياران خود خطابه اي خواندند و بيعت خود را از آنان برداشتند و سفارش كردند تا از تاريكي شب استفاده كرده و صحنه كربلا را ترك كنند تا جان خود را نجات دهند و بدينصوررت فرصتي فراهم آوردند تا هر كس مي‌خواهد از ايشان جدا شود و به نقطه‌اي امن برود كه البته عده‌اي هم چنين كردند ولي آنها كه ماندند اعلام وفاداري و حمايت خود را تا پاي جان اعلام كردند و براي هميشه ي تاريخ ماندگار شدند.

بنابراين حادثه عاشورا يك انتخاب آگاهانه و از روي بصيرت بوده است. همه كساني كه در اين واقعه شركت كردند از سرانجام خود آگاهي داشتند و به‌صورت اتفاقي و از سر غفلت آنجا نيامده بودند.

ويژگي مهم ديگر حادثه عاشورا، تلفيق شگفت‌انگيز و شورآفرين مظلوميت با عزت و اقتدار است.

جمعيتي اندك با ابزارآلات محدود جنگي در مقابل لشكري كاملا مجهز و ستيزه جو؛ در محاصره آب و عطش، اما از هيچ‌كدام ذره‌اي سستي، ترس و پشيماني از اين حضور نه ديده شد و نه شنيده …


تاسوعـا و عـاشورا و راز جاودانگي

:: قديمي ترين تابلو از واقعه عاشورا در سال 61 هجري ::

در حالات سالار شهيدان آمده است كه هر چه به ظهر عاشورا نزديك‌تر مي‌شدند چهره ايشان برافروخته‌تر
مي‌شد و آخرين اذكار ايشان خطاب به پروردگار اظهار رضايت و تسليم در برابر خواست الهي بوده است.

در مورد حضرت زينب(س) نيز اين جمله قطعي است كه بعد از حادثه عاشورا در برابر طعن يزيد فرمود:
"ما رأيت الا جميلا". و شعار عاشورائيان در روز كربلا "هيهات من الذله" بود.

از ديگر خصوصيات حادثه عاشورا تركيب جمعيتي حاضر در آن واقعه است.

از طفل شش ماهه تا پيرمرد 90 ساله و از دختر 3 ساله تا جوانان و زنان ميانسال.

از غلام سياه تا صاحبان مقام و ثروت و از مسيحي تا مسلمان.

اين جمعيت به ظاهر ناهمگن و نامتجانس در عين حال پيوندي عميق و ناگسستني با يكديگر داشتند؛

پيوندي كه آنها را تا آخرين لحظه در اوج عزت و احترام گرد هم جمع كرده بود.

آنها كه شهيد مي‌شدند تا آخرين نفس به ياد بازماندگان بودند و بازماندگان در آرزوي پيوستن به شهدا،

نقطه كانوني و محور پيوند اين جمع كسي نبود جز حسين بن علي(ع).

تاسوعـا و عـاشورا و راز جاودانگي

و اما آخرين و شايد اولين و مهم‌ترين راز ماندگاري عاشورا را در الهي و خدايي بودن اين قيام بايد جست.

در حادثه عاشورا هيچ معياري جز رضايت خداوند و انجام تكليف الهي موضوعيت نداشت.

عاشورا نمايشگاهى بود كه در آن ابعاد مختلف اسلام به نمايش گذاشته شد.

و واقعه ي عاشورا براي زنده نگه داشتن دين پيامبر اسلام(ص) و الگو قرار دادن راه و رسم آزادگي به بار نشست.

شهادت مظلومانه سيد الشهدا(ع) و يارانش در كربلا، تاثيري بيدارگر و حركت آفرين داشت،

و امتدادهاي آن حماسه ي بزرگ در طول تاريخ، جاودانه ماند تا انسانهاى ديگر از آن الگو بردارى كنند،

و در هر جامعه ‏اى كه شرائط ظالمانه ي زمان امام حسين(ع) را پيدا كرد قيام حسينى به راه افتد.

چون امام‏ حسين(ع) ديگر مختص به يك زمان و مكان خاص نيست و
براى هميشه تاريخ است و چون روحى در كالبد اجتماع بشري همچنان حضور دارد.


تاسوعـا و عـاشورا و راز جاودانگي

همه را سرگشته و حيران خود كرده اين واقعه ي جانگداز عاشورا

فرياد از اين همه ماتم و عزا

عجيب حكايتي است، مصائب عاشورا

عاشورا كه مي‌رسد، دل‌هاي شيعيانش در آتش عشق حسين(ع) مي‌سوزد

هر عاشقي كه واقعه عاشقانه عاشورا را خوانده باشد، به راز و رمز آن پي برده باشد، دل از اين عاشقي بر نمي‌كند و هر عاشورا عاشق‌تر هم مي‌شود

و راه ادامه عاشقي، سرگشتگي و حيراني در پيمان با حسين(ع) است

سر نهادن و جان دادن بر سر پيمان با اباعبدالله است

چراكه حسين تا ابد ماندگار است و راز و رمز ماندگاري شيعه هم در ماندگاري عشق به حسين(ع) است

دل شيعه بايد همواره در آتش عشق حسين(ع) خانه كند و اين عشق بايد زيبا بماند

دل دادن به شوق وصال حسين(ع) و ويران شدن وجود آدمي در غم آن نازنين شقايق هستي

چون حسين زيباست و راه و رسمش ستودنيست

و اكنون كه تاسوعا و عاشورايي دگر در راه است، تشنگي ما فزوني مي‌يابد

عطش عشق به حسين(ع) و ارادتمندي به ابوالفضل العباس(ع) در جانمان آتش مي‌گيرد و مي‌سوزد

اين سوز دل با همين عطش سيراب مي‌شود و حسين(ع) با لبيك

چراكه لبيك به حسين(ع) و درك رسالت او، پيمان با همه خوبي‌هاست

 

 

 

13آبان تجلي روز دانش آموزان

 
روز سيزده آبان، روز شگفتي است! روزي كه حوادث بزرگ و سرنوشت ساز اين ملت را در پيشاني خود حك كرده است. و چه عجيب كه ردپايي ثابت در تمام اين حوادث به چشم مي خورد.

ردپاي استكبار جهاني در تبعيد امام در سال 42 ، در كشتار دانش آموزان و دانشجويان در سال 57 و در نهايت مهر بطلاني كه دانشجويان خط امام با تسخير سفارت آمريكا بر دخالت و دست اندازي هاي استكبار جهاني در ميهن اسلامي مان زدند.

دانش آموزاني كه هنگام تبعيد امام در سال 42 خردسالاني بيش نبودند 15 سال بعد غيور مرداني در اين خاك شدند كه بر ظلم و بيداد شوريدند. آنان درس را نه در پشت نيمكت هاي چوبي كلاس و بر تخته سياه آن كه بر صفحه سپيد پيشاني مردمان زجركشيده در كوچه و بازار آموختند. آنان خود را مجزا از جريان انقلاب نمي دانستند آن روزها همه از پير و جوان، زن ومرد و كودك در اعتصاب و راهپيمايي شركت مي كردند. در آن روزها حتي گفتگوهاي كودكان خردسال نه بر سر بازي ها و بازيچه ها كه از ظلم شاه و راهپيمايي ها بود. دانش آموزان چنان سهمي در اين جريان داشتند كه اگر صفحه ايي از اوراق خونين انقلاب به نام آنان رقم نمي خورد، بر زحمات ، رشادت ها و تلاش هاي آنان جفا شده بود، آن روزها دانش آموزان، اعلاميه هاي امام را رونويسي و پخش مي كردند ، شبها خطر حكومت نظامي را ناديده مي گرفتند و با خط هاي ابتدايي و ناپخته خود ديوارهاي شهر را به شعارهاي انقلابي مزين ميكردند.

چگونه نوجواني كه در ابتداي زندگي است، به بلوغ فكري و عقيدتي مي رسد و خود را در جريان انقلابي وارد مي كند كه لازمه آن شناخت است؟ اينها را بايد در فضاي فكري آن عصر و به ويژه در كلام امام جست كه اعتراضات فروخفته در درون ملت را كه عمري به درازاي تاريخ داشت با ايمان و اعتقاد مردم گره زد و از ميان آن پرشورترين انقلاب قرن را ساماندهي نمود. در آن روزها شعاري برگرفته از امام شهيدان و آزادگان امام حسين (ع ) ورد زبان همگان بود و متفكران بزرگي چون شريعتي و مطهري هم از اين پيام به خوبي بهره مي جستند: ان الحياه عقيدةٌ و جهاد.

و امام نيز در تبيين اين شعار فرموده است" زندگي يعني آرمان و مبارزه در راه آن. ان الحياه عقيدة و جهاد. مطلبي كه از نظر شيوه تفكر اسلامي هيچ جاي ترديد در آن نيست، اين است كه مرگ از اين زندگي ذلت بار بهتر است.( صحيفه نور ، ج 13، صص 18-217)

امام خود در رأس مبارزه قرار مي گيرد نه اينكه خود گوشه نشيني اختيار كرده مردم را به مبارزه فراخواند. امام گام اول مبارزه را بر مي دارد و بر آمريكا، اسرائيل و رژيم پهلوي كه دست نشانده اولي و حامي دومي است فرياد مي زند و خود رنج تبعيد را شجاعانه تحمل مي كند. " من ا ز آن آدمها نيستم كه يك حكمي اگر كردم بنشينم چرت بزنم كه اين حكم خودش برود ،من راه مي افتم دنبالش. اگر خداي نخواسته يك وقتي ديدم كه مصلحت اسلام اقتضا مي كند كه يك حرفي بزنم ، مي زنم ودنبالش راه مي افتم واز هيچ چيزنمي ترسم بحمدالله تعالي." (صحيفه نور) نوجواني كه امام مرجع تقليد او و خانواده اوست، قدم در راه وي مي نهد كلام امام را كه برگرفته از كلام الله است به گوش جان مي شنود: قل انما اعظكم بواحده ان تقوموا لله مثني و فرادي(قرآن كريم ، سبا/41)

امام همانند ديگر رهبران سياسي نمي گويد: برويد حزب تشكيل دهيد، طرفدار جمع كنيد بعد قيام كنيد؛ امام نهيب مي زند اگر مسلمانيد بر شما واجب است كه تك تك يا دو به دو با ظلم مبارزه كنيد.

اين اساس انديشه امام در مبارزه عليه ظلم ستم شاهي است و مي بينيم چون ازجان برخاسته بر دل مرد مي نشيند و آنان را از كوچك و بزرگ وارد عرصه مي كند. امام ترس از مبارزه را در ميان مردم انقلابي اينچنين از بين مي برد:" خون شما به پاي نهال دينتان فرو مي رود و همراه دينتان بالا مي آييد كه : و لا تحسبن الذين قتلوا في سيبل الله امواتا بل احياءٌ عند ربهم يرزقون... "ثار" شما كه خونبهاي دين خداست هرگز از بين نمي رود، زيرا خود به همراه خونبها زنده مي شود و خونبهاي شما "لقاءالله" است و دين خدا زنده مي شود و بركت آن مي ماند(بنيان مرصوص، صص 3 و 31)

در سايه اين تعاليم است كه نوجوان روزهاي انقلاب، دانش آموز روزهاي پرشور مبارزه و حماسه، از راهپيمايي ها، مبارزات و شعارها بيش از درس هاي مدرسه، تعليم يافته و براي فراگيري بيشتر در روز 13آبان 57 مدارس را به تعطيلي مي كشاند و راهي دانشگاه تهران مي شود.

در آن روز دانش آموز مسلمان ايراني در خون خود وضو گرفت و به امام خود اقتدا كرد و در قيام نماز تنها خدا را بزرگ و لايق بزرگي خواند و نمازش را، رودرروي معبود و در بهشت او سلام داد.
 
آزمون تست رياضي 1 24 آبان93


آدرس : تهران، خيابان شريعتي، خيابان قدوسي، جنب مخابرات شهيد بهشتي

تلفن : 88417820
آدرس رايانامه : school yasnabi7 ir